Lachen is gezond

Ben je op zoek naar een speelse en leuke spiritualiteit? Misschien is lachmeditatie dan iets voor jou. Lachmeditatie is een actieve en leuke meditatietechniek. Eigenlijk kan iedereen het doen en het is helemaal niet zo moeilijk. Lachen geeft je energie, geeft je inspiratie, innerlijke rust en helpt je te ontspannen. Lach jezelf gezond. Hieronder wil ik je iets meer vertellen over lachmeditatie.

Lachmeditatie komt oorspronkelijk uit India en is een vorm van meditatie. Lachen helpt je te relaxen, want als je lacht, is er geen tijd voor denken. Het is vrijwel onmogelijk om echt te lachen en te denken op hetzelfde moment.
Vandaar dat het een diep rustgevend en meditatieve werking heeft op je lichaam en geest.

Het brengt stilte in je hoofd en leidt je naar het heden. Als je lacht, voel je dat je er bent, voor je gevoel leef je dan ook echt. Lachmeditatie heeft ontzettend veel positieve effecten; het ontspant je, het geeft je een enorme energieboost en helpt je de wereld wat zonniger in te zien. Tijdens het lachen produceren je hersenen een stof genaamd endorfine. Deze stof wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Dit komt omdat je er vrolijk van wordt, het kalmeert je en heeft een pijnstillend effect. Daarnaast zorgt het dat je stresshormonen reduceert.

20111214-070430.jpg

Voor sommige mensen is lachen makkelijker dan voor andere. Dit kam door bepaalde omstandigheden komen. Door regelmatig aan lachmeditatie te doen, zal je meer vreugde krijgen in je dagelijkse leven. Op een gegeven moment zal je automatisch meer lachen.

Maar hoe doe je aan lachmeditatie? Tijdens lachmeditatie lach je zomaar, zonder een reden. In het begin zal het misschien wat moeite kosten, maar al snel zal het spontaan gaan. Lachmeditatie kan je in je eentje doen of met meerdere mensen.

Eigenlijk bestaat het uit drie verschillende onderdelen:
1. Je begint met het opwarmen van je lichaam door rek en strek oefeningen. Hierdoor komt je lichaam een beetje los. Probeer elke spier in je lichaam te strekken.
2. Hierdoor volgt het lachen. Probeer terwijl je rustig zit, een lach of giechel te laten ontstaan. Zoals ik al zei, in het begin zal je deze meer moeten forceren dan later. Maar na een aantal pogingen schiet je vanzelf in de lach. Als het eenmaal spontaan gaat, ga je er helemaal in op. Laat jezelf ook echt gaan en geniet van dit ontspanningsmoment. Voor de lach in je gehele lichaam, dus van je tenen tot vingertoppen. Probeer dit tussen de 5 en 15 minuten vol te houden.
3. Als laatste volgt de stilte. Voel hoe ontspannen je bent, geniet van het moment en de rust. Dan zul je langzaam de vitaliteit, inspiratie en energie door je lichaam voelen vloeien.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s