Omgaan met kritiek

Veel mensen maken het wel eens mee. Je hebt ontzettend je best gedaan, maar er is altijd wel iemand die het er niet mee eens is. Het is natuurlijk nooit leuk om kritiek te krijgen, maar je kan er ook zeker van leren. Ik wil jullie graag een paar manieren vertellen hoe je om kan gaan met kritiek.

Luister naar wat de ander te vertellen heeft
Het is moeilijk om kritiek tot je te nemen, maar luister goed wat de ander je wil vertellen. Geef de persoon die jou bekritiseert de kans om zijn of haar punt te maken. Niemand is perfect en fouten maken we allemaal. Het mooie van fouten maken is dat je ervan kan leren. Bekijk of datgene wat deze persoon tegen je zegt ook klopt. Door eerst te luisteren en niet gelijk te reageren, zal de ander je beter respecteren Niemand vindt het leuk om kritiek te krijgen, maar het kan soms wel voor nieuwe inzichten zorgen.

Het is niet persoonlijk
Kijk, veel mensen zien het krijgen van kritiek automatisch ook als een persoonlijke aanval. Er zijn natuurlijk mensen die het heerlijk vinden om iemand anders naar beneden te halen. Maar dit is in 9 van de 10 gevallen niet zo. Als je leert om kritiek niet persoonlijk op te vatten ben je al een stap verder. Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel essentieel om ook iets met de kritiek te gaan doen. Als iemand voorstelt om iets op een andere manier te doen, dan heeft dat niks met jou persoonlijk te maken. Ik vind het soms erg moeilijk als iemand aanpassingen wil doen in mijn aandeel van een project. Maar door open te staan voor nieuwe ideeën kan het project alleen maar naar een hoger niveau getild worden. Probeer het als een verbetering te zien en een leermoment, dan heb je er in de toekomst ook nog iets aan.


Leer ervan
Er is altijd een reden waarom de ander kritiek geeft. Probeer te kijken of je er wat aan hebt. Kijk of je iets kunt leren van de kritiek en het de volgende keer anders kan aanpakken. Stel vragen als er iets in je opkomt, want dan heeft diegene in de gaten dat je echt iets met de kritiek doet. Het beste wat je kunt doen is om de situatie als een leervolle ervaringen te zien en een open mind te hebben. Misschien heb je er niet gelijk iets aan, maar op de langere termijn vast wel.

Dankbaar
Ongeacht wat iemand zegt en of je het er wel of niet mee eens bent, wees dankbaar. Misschien komt het later nog eens van pas, of krijgt je nieuwe inzichten. Je mag ook trots op jezelf zijn dat je op een kalme en professionele manier hebt gereageerd op de kritiek. De ander heeft dan ook het idee dat je iets met zijn/haar kritiek doet. Uiteindelijk is het voor beide een winst.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s