Lekker slapen


Misschien ken je het wel, malend in bed liggen terwijl je weet dat de wekker weer vroeg gaat. Slapen is ontzettend essentieel, het geeft je nieuwe energie en laat je lichaam en geest even tot rust komen. Een aantal tips voor een heerlijke nachtrust.

– Kijk geen tv en ga niet achter de computer zitten voor het slapengaan. Het kunstmatige licht van je laptop of tv verstoort namelijk de melatonine aanmaak. Dit houdt je hersens actief, met het gevolg dat het veel langer duurt voordat je in slaap valt. Daarnaast slaap je veel lichter. Je kan beter een boek lezen om te ontspannen.
– Ga elke dag op een vast tijdstip naar bed toe. Je lichaam houdt namelijk van regelmaat. Slapen is eigenlijk best een ingewikkeld proces, waar allerlei stoffen in je hersenen bij betrokken zijn. Als je elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaat en opstaat, reguleer je dat proces. Hierdoor weet je lichaam op welk moment welke stoffen, zoals melatonine, hij kan gaan aanmaken.
– Stop met het drinken van cafeïne. Cafeïne stimuleert de hersenen en het zenuwstelsel. Je vermoeidheid wordt ermee afgevochten, maar het probleem is dat het verslavend is. Je komt ermee in een vicieuze cirkel. Cafeïne zit gemiddeld 7 uur in je lichaam. Als je dus ’s een kopje koffie drinkt kan er niet genoeg melatonine aangemaakt worden. Hierdoor slaap je veel lichter. Dit soort er weer voor dat je ’s ochtends moe bent en eerder naar koffie of thee grijpt.
– Hou je hoofd koel en je voeten warm. Het is ook belangrijk dat je slaapkamer lekker koel is, zet desnoods een raam op de kierstand. Een ietwat lagere lichaamstemperatuur in een warm bed geven het perfecte gevoel. Een paar sokken om je voeten kan ook geen kwaad, want koude voeten staat er om bekend dat ze je wakker houden.
– Verminder de invloeden van buitenaf. Zelfs een klein beetje straatlicht kan al genoeg zijn om je melatonine-productie te onderdrukken. Zorg dus voor dikke gordijnen om het buitenlicht buiten te houden.

Een aantal keer heb ik het woord melatonine laten vallen, maar wat is dat nou eigenlijk. Melatonine is een hormoon dat bij mensen in de pijnappelklier wordt geproduceerd en in een met de tijd van de dag variërende hoeveelheid aan het bloed en het hersenvocht wordt afgegeven. Bij ons is de natuurlijke productie van melatonine gekoppeld aan de hoeveelheid licht dat je krijgt op het netvlies van je ogen. Door de aanwezigheid van blauwachtig licht, zoals een tv of computer, wordt de productie van melatonine geremd. Als de blootstelling aan het licht afneemt, dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang.

Naast deze tips wil ik ook nog een liedje met jullie delen, die ik vaak voor het slapen luister. Het geeft mij ontzettend veel rust en zorgt ervoor dat ik heerlijk slaap.

One thought on “Lekker slapen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s