Tips bij meditatie

Mediteren is voor sommige mensen lastig om mee te beginnen. Maar uit eigen ervaring weet ik hoe heerlijk het is om even een rustmoment te vinden in het drukke bestaan. Het brengt je in eerste plaats ontspanning voor je geest en het lichaam. Door te mediteren geef je je over aan de verlaging van je hersengolven en haal je de spierkracht uit je lichaam. Hierdoor krijg je innerlijke rust en geeft het een gevoel van nieuwe kracht en energie.

Hieronder een paar tips voor als je niet weet of je echt wilt gaan mediteren.

Het begin
Waarom wil je gaan mediteren? Maak een lijstje met redenen waarom jij zou willen mediteren en bedenk wat jou tegen zou kunnen houden. Hierbij geldt, wees eerlijk! Veel mensen zijn bang dat het saai zal zijn of zijn bang dat ze zichzelf tegenkomen.

Maak kleine stapjes
Je hoeft niet van de een op andere dag een kampioen te worden in mediteren. Doe het rustig aan en op je eigen tempo. Door het langzaam op te bouwen gaat het steeds beter.

Take it easy
Ga in een houding zitten die voor jou prettig is. Het is natuurlijk niet verplicht om in een lotushouding te gaan zitten. Want als je ergens pijn hebt zal dat je meditatie niet bevorderen. Luister naar je eigen lichaam!!

20111113-215335.jpg

Neem je rust
Zorg ervoor dat je niet gestoord wordt. Als je dat lastig vindt gebruik dan oordopjes, doe je mobiel en je computer uit enz.

Speciaal plekje
Zoek een speciaal plekje in je huis waar je je rust kan vinden. Bijvoorbeeld een hoekje in je kamer en een plek ergens buiten.

Noteer het
Hou een notitieboekje naast je en schrijf je gedachten op. Aan het einde van je meditatie kun je kijken wat er zo belangrijk was om je meditatie te verstoren. Je zult al snel inzicht krijgen op dingen die beter konden wachten.

Vast tijdstip
Als je mediteert op een vast tijdstip dan maak je er een gewoonte van. Het wordt een natuurlijke handeling. Het beste tijdstip is in de ochtend. Dan kunnen er geen belangrijke dingen tussenkomen en heb je een frisse start van de dag. Je zal merken dat je de hele dag beter gefocust bent.

Mediteren doe je vooral voor je plezier. Je moet niks tijdens je meditatie, alleen met je lichaam en geest aanwezig zijn. Soms zal het makkelijk gaan en andere keren niet. Maar laat je niet ontmoedigen en breng je aandacht gewoon weer terug naar jezelf.

Geniet van elke meditatie en je zal merken dat het steeds makkelijker gaat.

One thought on “Tips bij meditatie

  1. Pingback: Volg je intuïtie | Pranapower

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s