De kunst van het veranderen met NLP

Gedurende mijn communicatie opleiding heb ik een minor PR en mediarelaties gevolgd. Een onderwerp dat daarbij aanbod kwam was NLP, ofwel Neuro Linguïstisch Programmeren. Ik vond het gelijk interessant en heb er de laatste tijd veel boeken over gelezen. Maar wat is het, hoe is het ontstaan en wat kunnen we er eigenlijk mee? Dit en meer wordt hieronder behandeld.

Uitleg van de letters

Waarom zijn de woorden Neuro Linguïstisch Programmeren samengevoegd en wat betekenen ze afzonderlijk?

Neuro omvat je zenuwstelsel waardoor ervaringen worden weergegeven via je zintuigen (zien, horen, voelen, ruiken en proeven)

Linguïstisch betekent taal en non-verbale communicatiesystemen, waardoor dat wat we ervaren wordt gecodeerd, geordend en een betekenis krijgt (beelden, geluiden, gevoelens, smaak, reuk en woorden ).

Programmeren wil zeggen dat je programma’s hanteert in je neurologisch systeem die je kunt merken en gebruiken om je doelen te bereiken.

Wat is NLP?

Het is ook wel een communicatie methode die zich bezig houdt met gedrag en gedragsverandering. Communicatie is hierbij essentieel: communiceren met jezelf en anderen. Daarnaast is persoonlijke groei in de zin van beter worden in communicatie het resultaat. NLP is geen wetenschappelijke theorie, maar meer een werk- en denk model waarmee de werkelijkheid benaderd wordt.

Het is model is erg praktisch en geschikt om de werkelijkheid zoals iemand deze ervaart te verklaren en om de wijze hoe zij of hij ermee omgaat aan te passen. NLP is in hoofdzaak een visie op de menselijke ervaring of meer specifieker een manier van kijken naar hoe mensen denken, voelen en handelen. Zoals het bij veel technieken geldt is het in de loop van de jaren ontwikkeld tot een veelheid van technieken. Deze zijn allen gericht op verandering van het denken en het aanleren van nieuw en functioneel gedrag bij mensen.

Stukje geschiedenis

NLP is in Amerika ontstaan in de jaren zeventig. Grondleggers van NLP zijn Richard Bandler en John Grinder. Richard was een toenmalige wiskundestudent en John een linguïst. Zij bestudeerden mensen die zeer succesvol waren in hun vak. Ze brachten de succesvolle vaardigheden in kaart en baseerden hierop hun methodiek. Zij bestudeerden onder andere mensen als Milton Erikson (hypnotherapie), Gregory Bateson (antropologie) en Virginia Satir (gezinstherapie).

Het idee erachter

Wanneer je het menselijk gedrag gaat analyseren kom je erachter dat het bestaat uit patronen. Deze patronen worden in het verleden bewust of onbewust aangeleerd. Door inzicht te krijgen in deze patronen kunnen deze beïnvloed worden.

Het gedrag kan gezien worden als bouwstenen. De oude bouwstenen zijn niet meer functioneel en worden vervangen door bouwstenen die op dit moment wel functioneel zijn.

Door het gebruiken van NLP is het niet meer nodig om te bekijken wat de herkomst van het probleem is. Je kan gemakkelijk gelijk aan de slag. De oefeningen hebben als doel op een positieve wijze veranderingen in je leven aan te brengen. Dus je kunt meteen aan de slag, want bij iedereen is wat te verbeteren. Soms ben je er bewust van en soms niet. Je wilt naar een nieuwe situatie toe en NLP kan hierbij helpen.

Toepassing NLP

Hierboven heb ik het gehad over aangeleerde patronen. Verlegen of onzekerheid is er een van. Door inzicht te krijgen in de structuur van die eigenschap en hier de NLP-technieken op los te laten is het mogelijk om het patroon te veranderen. Het blijkt vooral handig te zijn bij patronen die voor obstakels zorgen in je persoonlijke ontwikkeling. Het doel is om zeker blokkades op te heven en dan liggen de gewenste doelen binnen handbereik.

Je werkt met NLP in vijf stappen:

  • Hoe is het nu?
  • Hoe wil je dat het wordt?
  • Wat houdt je daarin nog tegen?
  • Wat heb je daarvoor nodig?
  • Wat ga je wanneer en hoe doen?

Mijn mening

Ik heb al veel gelezen over NLP. Wat ik voornamelijk interessant vind is de denkwijze en de manier waarop je het toepast. Ik denk dat veel meer bedrijven en scholen gebruik moeten maken van NLP. Het is een gemakkelijk en praktisch model om jezelf beter te leren kennen en onze ongekende vermogen verder te ontwikkelen. Tijdens het proces leer je meer over jezelf en NLP. In mijn ogen is dit tevens de toegevoegde waarde ten opzichte van andere technieken.

Binnenkort zal ik dieper ingaan op verschillende situaties waarbij NLP van toepassing kan zijn. Heb je nog punten waar je meer over wilt weten? Laat het vooral achter in de comments.

Advertenties

Veranderen negatieve gedachten naar positieve

Vaak zijn negatieve gedachten veel intenser dan de positieve en zuigen ze al je energie weg. Het weerhoudt je ervan om in het moment te leven. Daarnaast zorgen negatieve gedachten voor een sneeuwbaleffect: hoe meer aandacht je besteedt aan je negatieve gedachten, hoe sterker en intenser ze worden. En de negatieve uitkomsten waar je steeds op mediteert zullen dan ook vaker uitkomen.

Maar positief denken is makkelijker gezegd dan gedaan. Dus hoe doe je het? Hieronder kun je een aantal praktische tips vinden.

1. Smile
Ondanks dat je geen zin hebt om te gaan glimlachen, fake it. Onderzoek heeft aangetoond dat alleen al de uiterlijke handeling van het glimlachen een positief effect kan hebben op hoe je je van binnen voelt. Het verandert je stemming en daarnaast vermindert het je stress. Glimlachen kost je gezichtsspieren ook nog eens minder energie dan fronsen.

2. Verander de toon van je gedachten van negatief naar positief
Probeer je eigen gedachten te veranderen. Van: het gaat me nooit lukken met gedachten als Goed, er zijn misschien wat uitdagingen, maar ik ga gewoon mijn best doen. Als je positief denkt veranderen je gedachten vanzelf.

3. Omring jezelf met positieve mensen
Praat met mensen die je moeilijkheden in een ander daglicht kunnen plaatsen. Wanneer je je omringt met negatieve mensen zal dit besmettelijk werken. Omring je met positieve mensen en die zullen jou helpen om positiever te gaan denken.

4. Mediteer
Wanneer je merkt dat je vaak negatief denkt, ga mediteren. Het helpt je te beseffen dat je gedachten hebt, in plaats van dat je zelf je eigen gedachten bent. Door te mediteren focus je meer op het heden. Daarnaast kan een wandeling ook helpen. Geniet van de natuur, voel de wind en ruik de geuren om je heen. Langzaam zal je voelen dat je weer in het nu terechtkomt.

5. Dien
Doe eens wat leuks voor anderen. Door andere te dienen zul je de nodige afleiding krijgen van je eigen gedachten en het geeft je een goed gevoel.

6. Zing
Zelf als je niet kan zingen, zing gewoon mee met je favoriete liedjes. Leg je gevoel erin en zing luidkeels mee. Het heeft een bevrijdend en ontspannen gevoel.

7. Noem vijf dingen op waar je dankbaar voor bent
Iedereen heeft wel moment in zijn/haar leven waar diegene dankbaar voor is. Koester ze en het helpt je dingen momenten waarderen.

8. Nobody’s perfect
Er is helemaal niemand die perfect is. Blijf ook niet malen over fouten die je gemaakt hebt. Overal leer je van en het maakt je tot de persoon die je op dit moment bent. Je valt, staat op, leert ervan en loopt verder met meer ervaring.

9. Levensmotto
Maak een bepaald citaat tot jouw levensmotto. Wanneer het even tegenzit kun je dit citaat herhalen. Mijn levensmotto is: If you can dream it, you can do it!

Namasté

Go with the flow!

Go with the flow!! Ofwel ga mee met de stroom. Maar flow is ook een gevoel wat je kunt beleven en ervaren. Als je in een flow zit ben je heel geconcentreerd bezig met iets en daar ga je helemaal in op. Het is een soort geluk die iedereen in zich heeft zitten.

Hoe herken je het ‘flow-gevoel’. Hieronder een aantal kenmerken:

  • Je hebt een duidelijk doel voor ogen.
  • Je bent super geconcentreerd en hebt geen andere gedachten in je hoofd.
  • Je bent bezig met iets wat bij jou past en waarvoor je zelf hebt gekozen.
  • Je hebt alleen je doel voor ogen en hierdoor vergeet je jezelf.
  • Er heerst een goede balans tussen de vaardigheden die je nodig hebt.
  • Je hebt geen idee meer van tijdsbesef.
  • Je hebt geen angst om te falen en niet eens tijd om aan mislukkingen te denken.

Tijdens een flow-ervaring zijn je handelingen intenser en zul je daardoor veel meer energie krijgen. Het geheim van een gelukkig leven is een leven met veel flow-momenten en tegelijkertijd momenten van groei en ontwikkeling van jezelf.

Je gelukkig voelen is eerder een gevolg van je activiteiten. Veel mensen denken dat ze pas echt gelukkig kunnen zijn als je vrij zijn en niets doen. Maar na een tijdje begint het niets doen je te vervelen en mis je iets.

Een flow-moment kan je bij verschillende activiteiten beleven, bijvoorbeeld op het werk, in je relatie of in je vrije tijd. Het gaat er om dat je gericht bezig bent met iets.

The Power

De afgelopen tijd heb ik er veel boeken gelezen die betrekking hebben op het onbewuste van de mens. Maar ook over het feit dat je je eigen leven zelf kan veranderen, creëren en beïnvloeden. Een van de boeken die mij erg aansprak en veel indruk op mij maakte was The Power van Rhonda Byrne. Hieronder wil ik een aantal quotes uit het boek met jullie delen. Binnenkort zal er een uitgebreid artikel verschijnen over dit boek.

‘Geloven in de dingen die je kunt zien en aanraken is geen geloof, maar geloven in wat je niet kunt zien is een triomf en een zegen.’

‘Geluk is geheel afhankelijk van onszelf.’

‘De kracht tot geluk, tot het goede, tot alles wat we in het leven nodig hebben zit in ieder van ons. De kracht zit er – onbeperkte kracht.’

‘De kracht komt van binnenuit, maar we kunnen het pas ontvangen als we het geven.”Wij moeten zelf de verandering zijn die we in de wereld willen zien.’

‘Naarmate je vertrouwen groeit, zul je merken dat het niet langer nodig is een gevoel van controle te hebben, dat alles stroomt zoals het stroomt en dat jij tot je eigen verrukking en voordeel met die stroom meegaat.’

Yoga stijl: Anusara Yoga

Anusara yoga betekent: “het meegaan in de stroming van de Heilige Wil”, “het volgen van je hart” en “bewegen met gratie”. Anusara Yoga is ontwikkeld door John Friend en wordt beschreven als hart-georiënteerd en spiritueel inspirerend. Het is gegrond in een diepe kennis van inwendige en uitwendige lichaamsuitlijning. Het is een combinatie van Hatha Yoga en biochemische principes. De grenzen van elke leerling wordt gerespecteerd en geëerd. Tijdens het beoefenen van deze vorm van yoga is het de bedoeling dat u uw hart openstelt terwijl u de houdingen aanneemt. Anusara Yoga is gebaseerd op de drie principes: instelling, handeling en uitlijning.

Het enneagram

In het eerste studiejaar van mijn opleiding heb ik al eens kennis gemaakt met het enneagram. Ik vond het toen al erg interessant en aangezien ik bijna klaar ben met mijn studie besloot ik om me weer eens te verdiepen in het enneagram om te kijken of ik in de afgelopen vier jaar nog verandert ben.

Het woord enneagram stamt af van het Griekse woord ennea dit betekend negen en grammos staat voor punten. Het enneagram is dan ook een negenpuntig sterdiagram. Dit sterdiagram is een systeem voor het begrijpen van persoonlijkheden. Het vertelt iets over je sterke en zwakke punten, maar ook over je valkuilen en je kansen. In het bedrijfsleven zien we het gebruik van enneagrammen vaak terug. Managers krijgen meer inzicht in hun personeel en op deze manier kunnen ze mensen beter laten samenwerken.

Zoals eerder gezegd bestaat het enneagram uit negen punten en deze punten staan voor negen verschillende persoonlijkheidstypen. Deze persoonlijkheidstypen hebben elke een vast punt in het diagram en staan via lijnen met elkaar in verbinding. Naar alle waarschijnlijkheid vindt je iets terug van jezelf in elk type, maar er zal één type zijn die perfect bij jou past. Ze noemen dit type ook wel je basispersoonlijkheidstype.

Hieronder wil ik kort de verschillende persoonlijkheidstypen bespreken.

1. De Perfectionist

De Perfectionist denkt het juiste, doet het juiste en ís de juiste. De normen liggen heel hoog. De perfectionist leidt een deugdzaam en ethisch leven. De fixatie is de dingen perfect doen.

  • Kwaliteiten: eerlijkheid, discipline, betrouwbaarheid, ordelijkheid.
  • Valkuilen: frustratie, woede, jaloezie en het moeilijk beslissingen kunnen nemen.
  • Uitdagingen: blijmoedig zijn, geduld betrachten en het onvolmaakte leren aanvaarden.

2. De Gever/Helper

De gever geeft veel liefde om zo zichzelf ook te verzekeren van liefde. De gever heeft verschillende persoonlijkheden, hierdoor kan hij goed inspelen op de diverse behoeften van anderen.

  • Kwaliteiten: empathie, hulpvaardigheid, zorgzaamheid en generositeit.
  • Valkuilen: een gevoel van superioriteit, een gebrek aan innerlijk reflectievermogen, manipulatief en bezitterig gedrag.
  • Uitdagingen: werkelijk invoelend vermogen in plaats van een superieure helpende houding, echtheid en zelfreflectie.

3. De Succesvolle Werker

De succesvolle werker is een echte doener en wint liefde door het leveren van prestaties. Hij is een echte streber. De succesvolle werker is vooral gefocust op succes en probeert mislukking koste wat het kost te vermijden.

  • Kwaliteiten: ijver, zelfverzekerdheid, optimisme en doelgerichtheid.
  • Valkuilen: (zelf)misleiding, oppervlakkigheid, prestatiedrang en ijdelheid.
  • Uitdagingen: oprecht en eerlijk kunnen zijn.

4. De Romanticus

De romanticus voelt zich uniek en wil ook zo gezien worden. Zijn verlangen naar liefde op afstand is groot en hij is zijn hele leven op zoek. Feitelijk hoeft hij niets te vinden, maar alleen het zoeken kan bevredigend werken.

  • Kwaliteiten: zijn warmte, creativiteit en expressievermogen.
  • Valkuilen: stemmingswisselingen, in zichzelf verdiept, een bepaalde arrogantie en afgunst.
  • Uitdagingen: het bereiken van meer evenwicht in zijn gevoelens, door meer discipline te betrachten.

5. De Waarnemer

Waarnemers zijn op zoek naar kennis en houden liefde en sterke emoties graag op afstand. Zij willen begrijpen, onafhankelijk zijn en weten. Hun denken en gevoelens lopen niet parallel met elkaar.

  • Kwaliteiten: analytisch vermogen, objectieve waarneming, vermogen tot alleen zijn en het goed beslissingen kunnen nemen.
  • Valkuilen: behoefte aan dingen voor zichzelf hebben en houden (kennis, ruimte, tijd, gevoelens) en afstandelijkheid.
  • Uitdagingen: de dingen los kunnen laten en kunnen delen, waardoor ze meer naar buiten treden en goede raad kunnen geven.

6. De Loyalist

Loyalisten zijn erg loyaal naar anderen, hierdoor zijn zij bang om verraden te worden. Ze hebben constant “ja” en “nee” in hun hoofd: ze zoeken bescherming van autoriteiten maar zijn daar tegelijkertijd bang voor. Loyalisten zijn op zoek naar zekerheid en proberen twijfel zoveel mogelijk te vermijden.

  • Kwaliteiten: verantwoordelijkheidsgevoel, zorgzaamheid en loyaliteit.
  • Valkuilen: dominantie, onvoorspelbaarheid en soms paranoïde gedrag.
  • Uitdagingen: Dingen durven doen/op dingen durven vertrouwen zonder zichzelf te overschreeuwen.

7. De Levensgenieter

De Levensgenieter kan ook wel omschreven worden als het eeuwige kind. Hij is erg enthousiast, altijd op zoek naar avonturen en leuke ervaringen. Plezier wordt gezien als een must en heeft het verwerven van geluk tot doel. Levensgenieters hebben het vermijden van pijn als drijfveer.

  • Kwaliteiten: enthousiasme, charme, spontaniteit en nieuwsgierigheid/fantasie.
  • Valkuilen: impulsiviteit, ongedisciplineerd en de moeite die hij heeft met de schaduwkant van het leven, waardoor hij oppervlakkig kan lijken.
  • Uitdagingen: nuchter blij te leren zijn en pijn toe te laten.

8. De Baas

Bazen dwingen contacten af. De liefde die zij geven uiten ze door controle over anderen uit te oefenen. Ze zijn erg assertief en bezitterig. Bazen komen altijd voor zichzelf en hun geliefden op. Daarnaast is hij gericht op het hebben van macht.

  • Kwaliteiten: een sterke uitstraling, gezaghebbend en direct, beschermend en vol zelfvertrouwen.
  • Valkuilen: (over)dominantie, ongevoeligheid, kritische blik en bezitterig.
  • Uitdagingen: hun eigen afhankelijkheid en gevoeligheid leren te accepteren.

9. De Bemiddelaar

De Bemiddelaar is op zoek naar harmonie. Hij kan zijn eigen grenzen verliezen omdat hij er gevoelig is voor de mening van anderen en overal ja op zegt. Doordat de bemiddelaar erg meegaand is kan hij als een kameleon verschillende verschijningsvormen aannemen.

  • Kwaliteiten: diplomatie, meegaandheid, ruimdenkendheid en geduld.
  • Valkuilen: passiviteit, onderdanigheid, koppigheid en het verliezen van contact met hun eigenheid.
  • Uitdagingen: daadkracht en zelfverantwoordelijkheid: kiezen, doen en ervoor staan.

Wil jij na het leven van bovenstaande weten zeker weten welk type jij bent? Doe dan een enneagram test.

Eén met je ziel

In veel psychologische boeken komt het altijd weer ter sprake; maak contact je ziel. Maar wat is je ziel eigenlijk en waar zit hij? Elke cultuur beantwoordt deze vraag anders en ook de veranderingen door de tijd zorgt ervoor dat de opvattingen veranderen. De ziel is ongrijpbaar, maar speelt altijd een belangrijke rol. In de meeste gevallen is men het erover eens dat het in contact komen met je ziel, bijdraagt aan je geluk.

Zelf hou ik ervan om de definitie van het woord te kennen, vooral omdat ik dan beter weet wat het precies inhoudt. De definitie van de ziel wordt omschreven als het niet-materiële deel van de mens. Ook wel dat wat de beweegredenen vormt voor het individuele leven.

Oke, nu weten we de definitie, maar omdat je je ziel niet kan zien of aanraken blijft het lastig om in contact te komen met je ziel. De meeste mensen stellen daarom dat je je het beste kunt richten op je innerlijke wereld.

Als je in contact wilt komen met je ziel is het belangrijk dat je je ervoor openstelt en bewust geniet van het dagelijks leven. Je ziel ervaar je over het algemeen door een moment van vreugde, een herkenning of het gevoel van tevredenheid. De ziel kan je ervaren op onverwachte momenten. Als je geraakt wordt door muziek, je een gelukkig moment beleefd als je zon op je gezicht schijnt of als je in het voorjaar de bloemen ziet bloeien.

Het is niet zo makkelijk om je ziel uit te nodigen om zijn stem te laten horen. Je hebt er vooral tijd, ruimte en rust voor nodig. Een aantal instrumenten zoals meditatie, dromen, stilte, muziek, de natuur en je dromen kunnen hier zeker bij helpen. Om in contact te komen met je ziel moet je aandacht besteden aan jezelf en stil staan bij momenten waarop jij je gelukkig voelt en deze koesteren.